تهیه نقشه توسط زیر دریایی
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

تهیه نقشه توسط زیر دریایی

تهیه نقشه توزیع خزه های دریایی در زیر یخ های دریای شمالگان توسط یک ربات زیرآبی کاملا "خود هدایت شونده"

هرسال اوایل بهار در شمالگان و زیر یخ های دریایی پوشش های خزه تشکیل می شود. این توده ها (به همراه باکتری هایی که داخلشان زندگی می کنند) منبع غذای زوپلانکتون ها هستند که اساسا زنجیره غذای سالیانه از آنها نشأت می گیرد. با توجه به چنین نقش مهم اکولوژیکی که این خزه های دریایی بازی می کنند، دانشمندان دانشگاه آرهوسِ دانمارک تصمیم به بررسی بهتر توزیع خزه ها گرفتند. به همین منظور، از یک وسیله بی سرنشینِ های-تک زیرآبی استفاده می کنند.
این وسیله زیرآبی بی سرنشین یا(AUV) ، که شکلی اژدر مانند دارد، "Gavia" نامگذاری شده و توسط شرکت ایسلندی Teledyne Gavia تولید شده است، در اصل از سونار و دوربینی برای مساحی کف دریا استفاده می کند که جهت نقشه برداری رو به پایین وصل شده است (معمولا از AUV یادشده برای جستجوی اشیای غرق شده، همانند هواپیمای سقوط کرده در داخل دریاها)، یا بررسی لوله کشی های زیر آبی یا مطالعه مواد ته نشین شده استفاده می شود.

چند Gavia AUV شبیه آنهایی که در شمالگان استفاده می شود.

 

البته به منظور انجام همین مطالعه، همکاران استرالیایی تغییراتی را در AUV ایجاد کردند تا با استفاده از یک رادیوسنج جهت بالا را نیز اسکن کند. بعد از پایین فرستادن این وسیله از طریق ایجاد سوراخی در یخ، این وسیله بصورت مستقل در مسیرهای زیرآبی از پیش تعیین شده به جلو می رود و هنگام عبور از این محل ها، مقدار نورخورشیدی را که از زیر یخ عبور می کند اندازه گیری می نماید.

با توجه به اینکه دانشمندان از مقدار نور لازم برای رشد خزه های دریایی اطلاع دارند، این اندازه گیری ها امکان پیش بینی مکانهای وجود کولونی های خزه دریایی را می دهد. برای بررسی دقت این برون یابی ها، بصورت دوره ای نمونه هایی از مرکز یخ موجود در نواحی اسکن شده استخراج می شود و محتوای خزه آنها با میزان های پیش بینی شده قیاس می گردد.

 

طبق گفته این دانشگاه دانمارکی، با استفاده از AUV، نقشه برداری از توزیع خزه های یخی "در نواحی بسیار وسیعی که قبلا رویشان مطالعه ای نشده بود" میسر شده است. درغیر اینصورت برای انجام عملیات یادشده باید به غواصان متوسل می شدند که به خاطر میزان محدود هوای در اختیار و عوامل دیگر محدودیت داشتند.

با توجه به امیدبخش بودن نتایج اولیه قرار است در آینده از AUV برای مطالعه روی خزه های یخی در قطب شمال استفاده گردد.

 

 

لطفا بر روی آیکن گوگل پلاس (g+1) کلیک نمایید و  ما را در گوگل محبوب کنید .





:: برچسب‌ها:
تهیه , نقشه , توسط , زیر , دریایی , تهیه , نقشه , توزیع , خزه , های , دریایی , در , زیر , یخ , های , دریای , شمالگان , توسط , یک , ربات , زیرآبی , کاملا , خود , هدایت , شونده ,
:: بازدید از این مطلب : 7544
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : محمد اژدهاکش
ت : چهار شنبه 6 اسفند 1393
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی