دغدغه های یک مهندس نقشه بردار
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت


 عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان:


آنچه که می توان از آن در وضعیت کنونی به عنوان دغدغه حرفه ای یاد کرد و ضرورت پیگیری را برای آن درنظر گرفت ، در درجه اول ارتقاء دانش وفرهنگ تخصصی با تکیه بر تکنولوژی و فناوری های روز است .

این موضوع علاوه براینکه آگاهی جامعه متخصص را ارتقاء می بخشد و بستر ساخت و ساز علمی و توانمند می کند ، باعث می شود مطابق اقلیم و شرایط موجود به تولید ساختمان بپردازیم که صرفه اقتصادی و صرفه جویی در مصرف انرژی و البته آسایش شهروندان را به ارمغان می آورد ، حقوق مردم برای سکونت در میان انبوهی از سازه های و عناصر شهری رعایت می شود.
تنها مصالح استاندارد مورد استفاده ساخت وساز قرار می گیرد و فرایندهای ساخت و ساز شکل واقعی تری به خود می گیرد .
چنانچه دانش تخصصی با فرهنگ عمومی و همچنین با ضرورتهای اجتماعی که هر متخصص در ارائه خدمات مهندسی بدان توجه نماید و آمیخته شود ، شاهد خدمات مهندسی صحیحی در قبال خواسته مناسب و فرایند محور جامعه خواهیم بود.
در اولویت بعدی ، لزوم هماهنگی و تعامل ارگانها و نهادهای مرتبط در حوزه ساخت و ساز است. این هماهنگی برای توجه بیش از پیش به نحوه رشد عناصری در شهر است که بطور معمول ساختمان نام دارد.
توجه و التفات موصوف را میتوان با مضامینی همچون باید ها و نبایدها در میان قانون ، دستورالعملها و اساسنامه های دستگاه ها ، نهادها ، تشکلها و... یافت . قطعا برآیند این بایدها و نبایدها باید هدف مشترکی را نشانه گیرد که باز همان آسایش و بهره وری عمومی و صرفه اقتصادی و استفاده بهینه از منابع ملی است.


 متخصص رشته نقشه برداری :


زمین از گذشته های بسیار دور ، بعنوان بی دغدغه ترین سرمایه بشری برای پویایی اقتصاد جامعه مد نظر بوده است.
شناخت زمین و زوایای مختلفی که دارد، برای احیای پتانسیل موثر آن در روالها و فرایندهای اقتصاد امروزی از ساخت و ساز گرفته تا کشاورزی و صنایع و حمل و نقل و... ضرورتی است که دنیای پیشرفته امروزی با عناوین پر دامنه ای همچون : Land Infitmation System(سیستم اطلاعات زمین و املاک یا LIS ) ، Geo Infor mation System (سیستم اطلاعات زمین محور و اطلاعات جغرافیایی مرتبط با زمین و محیط آن یا GIS ) ، Spatial Data Infrastructur (زیرساخت داده های فضایی که شامل تمام اطلاعات زمین در یک ساختار شبکه های برای استفاده هر فرد حقیقی و حقوقی را میدهد یا SDI ) و... آنها را درک و تمامی خدمات عمومی و تخصصی خود را بر اساس پایگاه های اطلاعاتی مربوط به زمین ارائه می دهد و از آن بهره فراوان
می برد.
اینکه به هریک از آیتمهای مرتبط با زمین یک مختصات الصاق شود (آیتم هایی چون : عرصه ملک و حدود آن ، نشانی ، خیابان ، ساختمان ، آپارتمان ، طبقه ، واحد ، پارکینگ ، مغازه ، فروشگاه ، سینما ، فضای سبز ، خیابان و سایر خطوط حمل ونقلی ، تیر برق ، خطوط نیرو ، تابلو ، محل خطر ، المان شهری ، خط آسمان ، جوی ، مسیل ، کانال ، فاضلاب ، لوله آب ، فیبر نوری ، شیب زمین و....) یکباره با دنیایی از اطلاعات روبرو می شویم که انگار به تمام اشیاء و مستحدثات و اطراف خود روح دمیده ایم و میتوان آنها را به هر سو فراخواند. فراخوانی اطلاعات الصاق و الحاق شده به این همه آیتم زمین مرجع ، باعث مدیریت بهتر آنها در هر زمان و مکان می شود.
چنانچه مختصات ما سه بعدی باشد ، ذره ذره آنچه که در دید ماست دارای بعد شده و برای آن ذره ها میتوان برنامه تعریف کرد ، با رصد کردن و بروزرسانی این اطلاعات میتوان تغییرات زمانی آنها را مشاهده کرد ، به راحتی میتوان تاریخ مصرف برای آنها درنظر گرفت که گاها دانستن تاریخ مصرف آنها از دانستن تاریخ مصرف یک ماده غذایی مهمتر و حیاتی تر است.
دراین صورت میتوان سطح و حجمی که خود شامل چندین آیتم زمین مرجع است را دریک پایگاه و قاعدتا دریک میز کار(Desktop) مشاهده کرد و برای آن فرایند و برنامه نوشت. به عبارت دیگری میتوان گفت ما یک منطقه و محله هوشمند از داده های مکان مرجع را داریم.
چنانچه با سخت افزار و نرم افزارهایی متقاضیان و شهروندان را به استفاده ازاین داده ها تشویق کنیم ، آنها مجهز به خدمات هوشمند
می شوند ، دیگر برای یافتن یک آدرس بارها سر هر کوچه و خیابان توقف نمی کنند ، برای یافتن آدرسی چندین دقیقه مکالمه تلفنی نیاز ندارند.
برای دریافت اطلاعات کلی از ملکی اسیر تخلفات غیر متخصصین نمی شوند ، در خرید و فروش ملک خود حداقل به موقعیت و مرغوبیت ملک شک نمی کنند ، در ساخت بر روی عرصه ای به تمامی عوامل معارض زیر زمینی واقف میشوند ، دیگر یک خودرو آب سطحی خیابان را بر روی افراد پیاده نمی پاشد ، در ترافیک های سنگین ساعتها وقت گرانبها صرف نمی شود، در جریان ساخت تونلی انشعابات آب و برق و ... قطع نمی شود ، خطر های طبیعی و غیر طبیعی مرتبط با زمین و بحران های متعاقب آن به سهولت مدیریت میشود . حال با این فرایند میتوان گفت که شهروند هوشمند هم به محله هوشمند اضافه میشود.
آیا نمی توان با همت مضاعف شهر و کشور هوشمند را در افق نه چندان دور حس کرد؟
همه این مهم در بستر نقشه برداری دقیق (چنانچه دقت لازم در تعیین داده ها و پایگاه آن رعایت نشود ، خطاها تبدیل به اشتباهات بزرگ شده و سیستم بصورت غیر واقعی عمل خواهد کرد) میسر است تا با فعالیت سایر تخصصها شاهد جامعه ای پویا و بالنده باشیم.
این دغدغه تخصصی است که در بسیاری کشورهای پیشرفته قابل لمس است و بسیار نیکوست که ما هم برای حضورش فرش قرمز پهن کنیم و دست در دست مسئولین گرامی که این دغدغه ها را شناخته اند ، شادمانه به استقبالش برویم .


 منبع : www.fojesanj.ir

لطفا بر روی آیکن گوگل پلاس (g+1) کلیک نمایید و  ما را در گوگل محبوب کنید . 





:: برچسب‌ها:
دغدغه , های , یک , مهندس , نقشه , برداری , دغدغه , حرفه , ای , متخصص , رشته , نقشه , برداری , سازمان , نظام , مهندسی , ساختمان , مهندس , احمد , اسدی , یادداشتی , اختصاصی , یادداشت , محمد اژدهاکش , ,
:: بازدید از این مطلب : 5244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : محمد اژدهاکش
ت : شنبه 8 خرداد 1395
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
فژه‌سنج در تاریخ : 1395/3/9/7 - - گفته است :
سلام.
لطفا منبع رو ذکر کنید.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی